Мета уроку :
- поглибити знання учнів з теми «Розв'язування вправ і текстових задач» з використанням усіх дій зі звичайними і десятковими дробами, знаходження відсотків.
- розвивати інтерес до проблеми охорони навколишнього середовища, вчити відчувати красу природи, сприяти розумінню бути бережливим.
- розвивати інтерес до знань, бажання здобути знання.
Хід уроку
І. Організація класу.
Природа! З найпростіших речовин виготовляє
вона різноманітні творіння бет найменших зусиль з великою майстерністю. А
людина, як відомо, є частиною природи.
Ми живемо на прекрасній землі рідної
України з її безмежними степами, прозорими
озерами, густими лісами, де
живуть багато видів фауни і флори.
Отже відправляймось
на екскурсію у світ живої природи, а допоможе нам у цьому цариця всіх наук Математика.
ІІ. Актуалізація, умінь і навичок: учнів.
1. Вирушаємо в дорогу. Перша зупинка «Червона
книга»
У 1949 р. при Міжнародній спілці з охорони природи
і природних ресурсів було створено комісію.
Вона згодом склала світовий список тварин і рослин, яким загрожувало
зникнення. Цей список дістав назву Червоної книг (червоний колір – сигнал
безпеки). Перше видання вийшло у 1963 р. Червона книга в Україні вперше видана
у 1980 р.
1) Усний рахунок – квиток у потяг (тест)
З букв правильних відповідей ви отримали
назву відомої тварини (ЗУБР), а результат останнього завдання – маса зубра,
тобто 1 тонна. Зубр – це рідкісний вид тварин, що потребує охорони, в Україні
зник у 16-17 ст. Популяція була відтворена
у 1-й половині 20 ст. Останнім часом в Україні їх налічувалося біля 440
особин, а всього у світі – близько 2000 особин.
Задача
Беркут – найбільший птах України. Гніздиться в
Карпатах, Закарпатті, Волинській і
Рівненській областях – усього
приблизно 6-8 пар. Гніздо влаштовує на високих деревах або скелях
Охороняється у Карпатському заповіднику. Давайте визначимо розмах крила птаха
(у м.) Відповідь знаходиться в паралелограмі.
Подивимось схему:
(усі числа записані у фігурах учнями не записуються) |
Отже, розмах крил цього птаха близько 2 м.
3). Років 20 тому
поліські кооператори збирали 220 ц валеріанового кореню на рік, а сьогодні
внаслідок осушення поліських боліт збирають тільки 1/40 частину. Скільки центнерів валеріанового кореню
збирають зараз?
4). Із всіх видів лікарських рослин
недалекого минулого маємо сьогодні 2/16, що
дорівнюють 6 видам. Скільки лікарських рослин буде раніше?
5) Сьогодні збирають лише 90 кг ягід
журавлини, що становлять 10% від того, що збирали ще в 70-і роки. Скільки ягід
збирали тоді?
(90 : 1/10 = 900 кг. )
6). Із 80 тисяч га знаменитої цілющої журавлини залишилося 25%. Яку площу сьогодні
займає журавлина?
(80 ∙1/4 = 20 га )
Все це відбулося внаслідок господарювання людини. І ми з вами, діти, повинні стати на
захист Природа щоб зміст Червоної книги не розширювався.
2. Тепер помандруємо далі і наступна наша зупинка «Чисті води».
На території України протікають великі повноводні ріки, є запаси підземних вод, але все ж
наша держава належить до регіонів недостатньо забезпечених водою.
У середньому кожна людина споживає 170 л. води за добу при потребі організму 2 л.
Як же зберегти
воду? Економісти підрахували що якщо з крана тече цівка води товщиною в сірник,
лише за добу це дає втрати 70 л. води.
Задача Якщо кран
погано зачинений і з нього за 1 с. витікає 1 краплина води...Скільки води
витече з крана за добу, якщо за 300 с витікає вода масою21,6 г?
Розв’язання:
1)
24 год = 24 ∙60 ∙ 60 = 86400 с.
2) 21,6 : 300 = 216/3000 (г) – витече за 1 с.
3) 216/3000 ∙ 86400 = (216 ∙ 864)/30 = 6220,8 = 6,2 кг.
А за рік буде 6,2 ∙ 365 = 2263 кг., отже 2 т. 263 кг
води.
Бережімо воду! Це головна складова
всіх живих організмів і найважливіший природний ресурс споживання людства. Без води
життя на Землі просто не можливе!
3. Продовжуємо нашу екскурсію. Наступна зупинка станція «Свіже
повітря».
Повітря, яким
дихає людина, у своєму складі містить різні гази. У наш час повітря
забруднюється кожної хвилини. Щохвилини в повітря викидається 1200 т.
вуглекислого газу. А звідси виникають хвороби у людей, тварин, рослин.
Як же зберегти повітря чистим або хоча б зменшити його забруднення?
Розглянемо
задачу.
За 300 днів
роботи кожен автомобіль викидає в повітря 3880 кг викидів. Якщо ж встановити на
двигун регулятор подачі палива і вловлювати шкідливість сполук, то деякі викиди
в повітря не потрапляють. Скільки викидів
потрапить у повітря за 300 днів, якщо вловлювати діоксид вуглецю, який
становить 85% викидів, оксиди азоту, що становлять 5/97 від решти викидів?
Отак відчутно можна зменшити викиди
в повітря. А ще при очищенні повітря нам можуть допомогти кімнатні рослини.
Вони здатні за добу поглинути 87 %
забруднень з повітря!
А що ще очищає повітря і допомагає нам
дихали?
Так, велика заслуга в цьому дерев.
4. Отже наступна
зупинка «Лісова».
Ліс – легені
планети, деревина для будівництва, палива, сировина для виробництва паперу,
тканин. А ще ліс є лікарем, бо багато видів рослин виділяють фітонциди, які
вбивають хвороботворні мікроорганізми.
1 га лісл очищає за рік 18 млн. м3 повітря, а за 1 год. поглинає
стільки СО2
, скільки видихають 200 чол.
Розв'язавши рівняння ви
зможете вказати; які дерева лісу
вбивають бактерії за:
15-20 хв.
Літа – 12
Береза – 8
Тополя – 45
В'яз – 8,5
Ялиця – 1,6
Граб –97,23
Дуб – 65
Бук – 34,1
Сосна – 32
Для кожного
дерева будуть кульки, а на кульках написані числа, в тому числі корені рівнянь.
По дорозі у Меджибіж ростуть липи, які по розповідях посадила Катерина ІІ, їдучи
до Одеси в кінні VIII ст.,
яким сьогодні більше 200 років. А чи знаєте скільки живе дуб? (≈600 років)
(Учень) Дуб –
один із довгожителів серед дерев. Окремі дуби доживають до 1000 років. На
території України збереглися дерева, які мають свою історію. Так знаменитим є дуб,
який посадив Т.Г. Шевченко,
і велетенський дуб в Уманській Софіївці якому 300 років. Щоб його охопити,
треба стати в коло і взятися за руки шістьом дорослим людям. Серед
багатовікових велетнів найвідомішим є дуб на острові Хортиця, його вік 800 років.
Під цим дубом-ветераном навесні 1648 року збиралися запорозькі козаки.
III. Підсумок уроку.
Ось і кінцева
зупинка нашої подорожі. Ми дізнатись з вами багато нового і цікавого, а
головне зрозуміли: «Берегти природу – наш святий обов'язок». Дякую всім
учням, які взяли активну участь у роботі на уроці (повідомляю оцінки).
А щоб продовжити дану тему, я пропоную
вам виконати таке домашнє завдання:
скласти задачі (дріб від числа,
число за його дробом, процент від числа, число за його процентом), використовуючи дані, що стосуються природи краю,
України, хто бажає – казку.
Немає коментарів:
Дописати коментар